Hvad kan vi samarbejde om – og hvorfor?
I de seneste år er der kommet mere og mere fokus på samarbejde og partnerskaber mellem foreninger og virksomheder. Det kan fx være pengedonationer eller donationer af IT, kontorartikler eller møbler – men det kan også være virksomhedens medarbejdere, som bruger deres fritid eller arbejdstid på at hjælpe foreningen. Medarbejderne kan fx deltage i enkeltstående aktiviteter, hvor de deltager i et arrangement, hjælper med at male og renovere foreningens lokaler, arrangerer et virksomhedsbesøg eller afholder et kursus for foreningens frivillige. Medarbejderne kan også varetage løbende opgaver, hvor de i højere grad indgår i foreningens drift ved at hjælpe foreningen med IT, kommunikation og PR, fundraising, økonomisk og juridisk bistand eller ligefrem bliver lektiehjælpere eller deltager i værestedets daglige drift.
For virksomheden er der dog flere gode grunde til at indgå samarbejde med frivillige sociale foreninger. Virksomheden tager et socialt ansvar og styrker både arbejdsmiljø og image - og bliver dermed mere attraktiv som arbejdsplads. Undersøgelser fra ind- og udland viser, at virksomheden:
- får gladere og mere engagerede medarbejdere
- bedre kan tiltrække og fastholde medarbejdere
- forbedrer virksomhedens omdømme eller image
- opnår lokal forankring
- øger konkurrencekraften og styrker bundlinjen
Foreningen kan derimod få adgang til:
- nye kompetencer og muligheder
- nye og anderledes frivillige
- netværk & alternativ finansiering
Konsulentbistand til samarbejdet
I frivilligcentret ønsker vi at medvirke til et øget samarbejde mellem virksomheder og frivillige sociale foreninger, fordi vi tror, at det skaber nye muligheder – både for virksomheden, for foreningen og ikke mindst for borgerne.
Vi står til rådighed med konkret hjælp og sparring. På et møde eller i et konsulentforløb kan vi fx komme ind på:
- Hvad er jeres motivation, og hvad vil I opnå?
- Hvornår er samarbejdet en succes?
- Hvad kan virksomheden tilbyde foreningen og omvendt?
- Hvad vil I samarbejde om?
- Hvordan hænger samarbejdet sammen med målsætninger og værdier?
- Hvordan organiserer og plejer I samarbejdet?
- Bør I udarbejde en samarbejdsaftale?
- Hvordan vil I evaluere samarbejdet?